איך כורתים עצים בחצר בלי להסתכן?

כריתת עצים אינה פעולה משמחת אך יש מקרים שבהם אין הרבה אפשרויות והאופציה היחידה שעומדת על הפרק היא כריתה עץ כזה או אחר.

יחד עם זאת חשוב להקדים ולהדגיש שכריתת עצים אינה פעולה פשוטה והיא אינה מסתכמת רק בחיתוך העץ או עקירתו, אלא מדובר בתהליך שמעוגן בחוק וכדי לכרות עץ עליכם להחזיק בהיתר.

לפניכם המדריך שיעזור לכם לעבור את התהליך באופן יעיל, בטוח וזול, בלי סיכונים ובלי חאפרים. כמו כן אנו מביאים לכם שתי אלטרנטיבות מעניינות שעשויות לפתור את הבעיה ולהימנע מהתהליך הארוך שבכריתת עצים.

גיזום עצים

למה לכרות עצים והאם זה מוצדק?

כריתת עצים הכרחית במגוון מצבים שבהם יש בעיה עם עץ כזה או אחר. מגוון הבעיות יכול להתרחש בתרחישים שונים כשבין הנפוצים שבהם אפשר למנות את המקרים הבאים.

עצים חולים

מחלות של עצים יכולות להיות מטופלות באופן מאוד יעיל אך ישנם תרחישים שבהם מאוחר מדי והטיפול כבל לא יהיה אפקטיבי. דוגמה נפוצה היא חדקונית הדקל שפוגעת בדקלים ואם לא מטפלים בה בזמן, הדקל יכול לקמול ולהדביק דקלים אחרים. כריתה במצב כזה היא פתרון מתוך אין ברירה שצריך לבצע.

רצון לפתח את הקרקע לבנייה

ישנם מקרים רבים שבהם מעוניינים לפתח קרקע לבנייה או לפיתוח תשתיות ולשם כך צריך לכרות ולעקור עצים שנמצאים בשטח.

לכלוך

שלכת מרובה היא עוד סיבה שבגינה אנשים רוצים לכרות עץ. חשוב לציין שבמקרה כזה יש אלטרנטיבה מעולה שהיא גיזום עצים אשר יכולה לפתור את הבעיה בלי לפגוע בעץ.

מזיקים כמו חרקים ועטלפים

מזיקים שונים כמו עטלפים או חרקים אחרים היא בעיה נפוצה שלעתים מביאה את הדיירים שמתגוררים בסמוך, לרצות לכרות את העץ. גם כאן גיזום עצים יכול להוות פתרון מעולה ובהחלט אפשר לוותר על אופציית הכריתה.

קירבה לעמודי חשמל

קרבה לעמודי מתח יכולה להוות סכנה בפרט במזג אוויר סוער ולכן נהוג גם כאן לגזום עצים ופחות לכרות. אלא שישנם זני עצים שלא ניתן לכרות את הצמרת שלהם מבלי לפגוע בהם באופן משמעותי ולכן צריך לשקול כל מקרה וכל עץ לגופו.

שיפור התאורה הטבעית

עצים צעירים נראים תמימים למראה אך כשהם גדלים ואחת כמה וכמה אם אינם ממוקמים באופן נכון, יכולים להוות מטרד, להסתיר את קרני השמש וליצור אווירה לא נעימה.

גם כאן אין סיבה ממשית לכריתה מפני שגיזום מקצועי יכול לפתור את הבעיה הזאת מהר ובקלות.

סכנת קריסה

עץ שנוטה לקרוס יכול להיות מאוד מסוכן ולכן יתכן שיהיה צורך לכרות אותו אך יחד עם זאת גם במקרה הזה צריך לבחון את המקרה ולקבל החלטה אם ניתן לגזום את העץ ולהימנע מכריתה.

איסור כריתת עצים בישראל

מדוע אנו מסבירים את כל המקרים האלה? מהסיבה שכריתת עץ היא לא פעולה שכדאי או ניתן לבצע סתם כך. כדי לכרות עצים צריך להוציא רישיון מפני שבישראל ישנו חוק אילנות מוגנים שאוסר על עקירה או כריתת עצים.

החוק אומר שכל עץ בוגר מוגן מפני כריתה ואין זה משנה אם זה עץ פרי או נוי ואם הוא נמצא ביער או בחצר הפרטית שלכם, אם כי בחצרות פרטיים החוק מעט יותר מתירני וכולל בתוכו רק עצים עם קוטר גזע גדול יותר.

אם בכל זאת רוצים לכרות עץ וחושבים שלפי הסיבות שהזכרנו קודם לכן הרצון גם מוצדק, צריך להגיש בקשה להיתר כריתת עץ. את הבקשה יש להגיש אל הרשות המקומית לאחר תשלום אגרה.

את האגרה שעומדת על כמה עשרות שקלים ניתן לשלם אונליין ובתוך שבועיים יגיע בפקיד הממונה על אזורכם כדי לבחון את הבקשה.

ניתן למצוא את רשימת הפקחים הממונים על אזורכם באתר של קרן קיימת לישראל או במשרד החקלאות.

שימו לב שהחל מה-1 ליולי 2020 מרבית פקידי היערות שממונים על אישורי כריתת עצים בבתים פרטיים עברו לניהול של משרד החקלאות ולכן הדרך המומלצת למצוא את פקיד היערות הרלבנטי הוא ליצור קשר עם העירייה או הרשות המקומית באזורכם.

האלטרנטיבות – לגזום או להעתיק

כריתת עצים היא לא פעולה שצריך לבצע אלא אם ממש אין ברירה וכפי שראינו במקרים שסקרנו ולפי לשון החוק, כדאי להימנע מכריתה לא מוצדקת של עצים.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות כשהעץ או הענפים שלו נמצאים בדיוק במקום הכי לא מתאים.

הכירו שתי אפשרויות. הראשונה שכבר הזכרנו היא גיזום עצים ואילו השנייה היא העתקת עצים.

גיזום עצים

גיזום עצים יכול להישמע פשוט אך למעשה מדובר בתהליך שחשוב לבצע אותו באופן הנכון מפני שהמרחק בין גיזום מקצועי לבין פגיעה בעץ יכול להיות קטן מאוד.

באופן כללי גיזום יכול לצאת אל הפועל באופן מידי ובלי דרישה לאישור מפקיד היערות. למרות זאת חשוב להבין כיצד לגזום את העץ ובאיזו תקופה בשנה.

גיזום לא נכון יכול להוביל למראה לקוי, צמיחה לא נכונה ואף לנזקים שבמקרים קשים יכולים להוביל להרס טוטאלי של העץ.

לאור זאת חשוב להזמין רק גוזם עצים מקצועי שיש לו הסמכות דרושות.

למעשה גוזם וכורת עצים הם אותו מקצוע וחשוב לוודא שאתם מזמינים מישהו עם תעודת גוזם / כורת עצים תקפה ועם ביטוח מלא.

העתקת עצים

העתקה של עצים היא העברתם ממקום למקום, אך כפי שאתם יכולים בוודאי לתאר לעצמכם, העברת עץ בוגר היא לא פעולה פשוטה וכדי לבצע אותה צריך גם כאן להזמין רק בעל מקצוע מיומן עם תעודת גוזם / כורת עצים תקפה.

כדי להעתיק עץ צריך לחפור בור עמוד מסביב לשורשים, להוציא אותו מהאדמה עם כמה שיותר מהשורשים שלו ולהעביר למקום מתאים.

העתקת עצים מצריכה לעתים קרובות טרקטור ואפילו מנוף או משאית ולכן המחיר יכול להיות יקר.

כמו כריתת עצים, גם בהעתקה צריך להוציא אישור מפקיד היערות.

הזמנת כורת או גוזם עצים מורשה

לא משנה אם קבלתם אישור לכריתת עץ או שאתם רוצים להעתיק או לגזום אותו, כדי לבצע את הפעולה חשוב להזמין גוזם או כורת עצים מקצועי שיש לו רישיון לעסוק בתחום ועובד במסגרת ביטוח.

כמו כן חשוב לבדוק שלגוזם או הכורת יש ניסיון, שהוא ערוך לביצוע העבודה והמלצות מלקוחות קודמים.

כמו שירותים אחרים, מומלץ להשוות הצעות מחיר של מספר בעלי מקצוע כדי לקבל את ההחלטה הנבונה ובכל אופן לנסות ולהימנע מכריתת עצים לרבות מקרים שבהם העתקה או גיזום אינם רלבנטיים.

גם אם בסופו של דבר צריך לכרות עץ, חשוב לעשות את זה לפי הנוהל המתבקש ולהגיש בקשה מסודרת ורק לאחר האישור להזמין כורת מקצועי ומיומן.

כתבו תגובה