איך להתקין פרקט – המדריך המלא

התקנת פרקט בביתכם יכולה לספק אווירה מיוחדת ותחושה נעימה ויוקרתית. אין ספק שהתקנת פרקט היא מן הפעולות העיצוביות המשפיעות ביותר על סביבת המגורים.

במדריך זה נלמד אתכם כיצד כל אחד עם ידיים טכניות וליווי מתאים, יכול להתקין בעצמו רצפת פרקט בביתו וכך לחסוך אלפי שקלים.

התקנת פרקט

לאילו חומרים נזדקק?

  • תשתית לפרקט – לתשתית יש מספר מטרות: בידוד של רעש, חום וקור, תחושה נעימה בזמן שהולכים על הפרקט ומניעת היווצרות פטריות עובש ולחות. קיימות מספר סוגי תשתית כאשר הזולה והנפוצה ביותר הינה התקנת פרקטתשתית ספוג. מומלץ להיוועץ בבעל מקצוע על מנת להתאים את סוג התשתית לעבודה אותה אתם עומדים לבצע.
  • מטר – לביצוע מדידות
  • כלי כתיבה
  • פרקט
  • שואב אבק
  • סכין חיתוך
  • מסור חשמלי עגול
  • מסור ג'קסו
  • פטיש
  • לוח עץ קטן שישמש לריכוך הדפיקות של הפטיש
  • פינת אלומיניום

איך נדע באיזה פרקט לבחור?

בחירת הפרקט המתאים הוא נושא קריטי להצלחת העבודה. מגוון הפרקטים שקיים כיום בשוק עצום, ומכאן קיימים הבדלים בין הסוגים השונים אותם עליכם להכיר. מבלי להלאות אתכם בפרטים אודות סוגי הפרקטים, אני ממליץ לכם בחום להימנע מפרקטים זולים במיוחד. ברוב המקרים, האיכות של הפרקטים הללו נמוכה והדבר יבוא לידי ביטוי באיכות גמר נמוכה מאוד (רווחים וחוסר סימטריות) ועמידות בעייתית לאורך זמן. אין הדבר אומר שאתם צריכים לרכוש פרקט יקר במיוחד (אלא אם ממש אהבתם את העיצוב שלו), לפי דעתי, במחיר ממוצע ניתן לרכוש פרקטים איכותיים מאוד ונעימים למגע (שמיוצרים באירופה).

שלב ראשון – מדידת החדר ורכישת החומרים

  1. שלב זה הוא הפשוט ביותר אך צריך להיעשות בצורה מדויקת. יתכנו מקרים של חומר עודף שתרכשו. וודאו מול הספק שתוכלו להחזיר את עודפי החומרים שתרכשו (ובלבד שלא פתחתם את אריזתם).
  2. קחו את המטר ומדדו את אחד הקירות. רשמו את המספר שקיבלתם. לאחר מכן רשמו את המידה של הקיר הסמוך והכפילו את התוצאה בתוצאה הראשונה שקיבלתם. התוצאה שתקבלו תהיה השטח שעליכם לחפות בעזרת פרקט. אם החדר אינו מרובע, יש להשתמש בשיטות חישוב מתאימות.
  3. רכשו את התשתית והפרקט בהתאם לשטח החדר.

שלב שני – הנחת התשתית

נשאב את החדר בעזרת שואב אבק ונוודא שהרצפה נקייה ויבשה. נפרוש את גלילי הספוג (התשתית) לאורך החדר ונשאיר קצוות ארוכים יותר אותן נחתוך מאוחר יותר בצורה מדויקת. שימו לב לתמונה שממחישה את התהליך.

שלב שלישי – התקנת הפרקט

  1. החליטו כיצד תתקינו את הפרקט ביחס לקירות. הדרך המומלצת היא במקביל לקיר הארוך ביותר בחדר. יחד עם זאת, הדבר נתון לשיקול דעתכם, בהתחשב בגורמים אחרים או אם החדר אינו מרובע.
  2. הניחו ספייסר בקיר בו אתם מעוניינים להתחיל את ההתקנה. מטרת הספייסר היא להבטיח שהפרקט לא יהיה צמוד לקיר כך שיוכל להימתח או להתכווץ בחופשיות בהינתן שינויים בטמפרטורת הסביבה, מבלי להתעוות.
  3. התחילו בהרכבת הפרקט. שימו לב לתמונה ולסרטון הווידאו. עליכם "להלביש" את חלקי הפרקט האחד על גבי השני תוך לחיצה מטה. ההרכבה הופכת לפשוטה מאוד ככל שמתקדמים בעבודה ורוכשים מיומנות.
  4. הדקו את חלקי הפרקט בעזרת דפיקות קלות בפטיש – המרוככות על ידי לוח העץ שהכנתם מבעוד מועד.
  5. חיתוך קצוות – סביר להניח שכשתגיעו לקצוות החדר, יהיה עליכם לנסר את חלקי הפרקט על מנת לוודא התאמה מושלמת. היעזרו במטר כדי לנסר את הפרקטים במידות הנכונות.
  6. המשיכו בתהליך ההרכבה עד שתסיימו את כל החדר.
  7. הסירו את הספייסרים שהצבתם בתחילת התהליך (שלב שלישי סעיף-2). הרווח המתבקש נוצר ואינכם זקוקים להם עוד.

* הערה: על מנת לפשט את העבודה, ניתן לבצע את שלב 2 ושלב 3 במקביל ולבצע את העבודה במספר חלקים. כלומר לבצע את השלב השני על חלק מהחדר, לאחר מכן לבצע את השלב השלישי (במקום שסיימנו את השלב השני)  וכך להמשיך את שארית החדר.

בנוסף, השתמשו בפס האלומיניום על מנת לתחום את פתחיו של החדר בצורה מקצועית. הדבקת פס האלומיניום יכולה להתבצע בעזרת דבר מתרים. תשאלו את המוכר בחנות אודות דבק מומלץ לפס שקניתם.

לאחר שסיימתם את התקנת הפרקט, עליכם להרכיב את הפאנלים. לרשותכם מדריך המשך שעוסק בהרכבת הפאנלים ברצפת פרקט.

כתבו תגובה