איך בונים פרגולה?

בניית פרגולה יכולה להיות עניין יקר מאוד. לעתים קרובות, עם יכולת טכנית ורצון, תוכלו לבנות פרגולה מקצועית בעצמכם אך לפני כן בואו ונעשה קצת סדר בדברים.

נהוג לבנות פרגולות משני חומרי גלם מרכזיים. פרגולה מאלומיניום (מתכת) ופרגולה מעץ.

פרגולה מאלומיניום תתוכנן ותורכב על ידי חברה מקצועית להתקנת פרגולות ולא ניתנת לבנייה עצמית. לעומתה, פרגולה מעץ – על אף שדורשת עבודה והשקעה מרובים, יכולים להיבנות באופן עצמאי – תלוי ביכולתכם ואופן הליווי המקצועי לו תזכו.

פרגולה מעץ יכולה לשמש למגוון מטרות – החל מהיותה פריט עיצובי בחצר או במרפסת, דרך הצללה והגנה מפני שמש ועד לאיטום והגנה מפני גשם.

מאמר זה בא לתת לכם מושג בסיס אודות הדרכים והצעדים הבסיסיים בבניית רוב הפרגולות. עליכם להבין שלכל פרגולה קיימים אילוצים והגבלות הנובעים ממיקומה (חצר בית או מרפסת שם הרוח יכולה להיות חזקה מאוד), איך בונים פרגולהמטרת הפרגולה – הצללה, גשם וכיוצא בזה ועוד. בכל אופן, לפני התקנת הפרגולה יש להיוועץ בחברה מקצועית להתקנת פרגולות.

בניית פרגולה מעץ

צעד ראשון – תכנון הפרגולה

הקדישו זמן לתכנון הפרגולה. תכנון נכון יכול לחסוך לכם זמן רב בהמשך ובהחלט יכול לייעל את העבודה ולהפוך אותה למהירה הרבה יותר.

מדדו את השטח, בדקו שאין מגבלות כלשהן, תכננו האם אתם מעוניינים לחבר את הפרגולה למבנה קיים ובכך ליצור מבנה מתמשך ובנוסף לחסוך חומר וכסף. האם הרצפה מסוגלת לשאת את המשקל של הפרגולה בבטחה?

באפשרותכם לצלם את השטח הנבחר להצבת הפרגולה, לצלם אותו, להדפיס את התמונה ועל פניה להתחיל ולסרטט את תכנית העבודה.

צעד שני – יציקת יסודות

הרכבת פרגולה דורשת יסודות חזקים שיוכלו לשאת את משקלה ולתמוך בה. לכן, בהיעדר יציקה או רצפה חזקה מספיק, יש לחפור בורות בעומק של 50 ס"מ ולצקת לשם בטון. לפני יציקת הבטון, יש צורך בהצבת ברזלי בנייה שיחזקו את היציקה וישמרו עליה לאורך שנים.

המרחקים של יציקת היסודות תלויים בסוג העץ בו אתם משתמשים. אם מדובר בעץ חזק במיוחד, תוכלו להשתמש במפתח גדול יותר ביחס לאפשרות השימוש בעץ חזק פחות. כמו כן, ניתן ליצור קורות מחוזקות על ידי שימוש בקורות כפולות.

צעד שלישי – חיבור תושבות לרצפה

קיימות תושבות מסוגים וגדלים שונים. ישנן תושבות שמתחברות ליציקת הבטון באמצעות חלק ייעודי המצוי בתושבת עצמה ומתחבר ליציקה בזמן התייבשותה. תושבת זו יש להרכיב עוד בשלב יציקת הבטון. לעומת סוג זה של תושבות, ישנן תושבות שמוברגות אל יציקת הבטון לאחר שזו התייבשה.

בשני המקרים יש להשתמש בפלס על מנת להבטיח שהתושבות ישרות. בחירת התושבות תיעשה בהתחשב במטרת הפרגולה, מיקומה, גודלה ומשקלה. יש להיוועץ באיש מקצוע על מנת לבחור בתושבת המתאימה.

צעד רביעי – הרכבת העמודים

הרכבת העמודים לתושבות תיעשה באמצעות ברגים מתאימים שיחוברו בעזרת מברגה. סוג העץ ועוביו צריכים להיות תואמים לגודל התושבות שרכשתם.

צעד חמישי – חיבור הקורות

חיבור הקורות יעשה באמצעות ברגים ומחברים מתאימים. אם השתמשתם בעמודים כפולים עם רווח, ניתן לחבר את הקורות העליונות ברווחים אלו.

צעד שישי – קירוי

קירוי הפרגולה יכול להיות יריעות במבוק, קורות עץ, פלטות PVC וכדומה – תלוי בייעוד הפרגולה שבניתם. לכל קירוי קיים אופן הרכבה אחר – בדרך כלל פשוט מאוד על ידי ברגים ולעיתים בעזרת תושבות מיוחדות. אנו ממליצים להיוועץ באיש מקצוע על מנת לקבל הוראות ברורות אותות התקנת הקירוי.

הערה: צביעת הפרגולה – מומלץ לצבוע את חלקי הפרגולה עוד לפני הרכבתם. הדבר יבטיח צביעה נוחה ואחידה של כל משטחי העץ.

כתבו תגובה